EL James: Fifty Shades of Gray
Paljon polemiikkia ja keskustelua muun muassa feministien ja kotirouvien parissa maailmanlaajuisesti herättänyt Fifth Shades of Grey. Mitä siitä sanoisin? Ostin kirjan melkeinpä vahingossa jo aikoja sitten. Aloitin lukemaan, kesken jäi jo ensimmäisen kappaleen jälkeen. Nettiä selatessa huomasin nousevaa kohua teoksen ympärillä. Keskustelua nettipalstoilla ja ajankohtaisohjelmissa, niin Saksassa kuin Suomessa. Mietin etten antanut teokselle tarpeeksi mahdollisuuksia ja aloitin uudestaan. Sain luettua noin 100 sivua, kesken jäi taas.
Joululoman jälkeen tein itseni kanssa sopimuksen ettei uusia kirjoja saa ostaa ennenkuin vanhat on luettu. Oli pakko siis tarttua jälleen myös tähän nuoren, juuri valmistuneen ja herttileijaa naisen sekä hieman vanhemman, järisyttävän komean ja rikkaan, mutta sisäisesti haavoittuneen ja sm harrastavan miehen suhteeseen. Voi taivas. Nyt on pakko luovuttaa. Ei pysty. Ja mä oon sentään vanha markanrakkauksien vannomaton fani.
Miksi en saa luettua kirjaa loppuun? Englanti on hyvin yksinkertaista ja luettavaa. Ehkä hieman markanrakkauksien tavoin kirjoittu eli ei niin kovin laadunkasta tekstiä, muttei se minua niin haittaa. Varsinkaan vieraalla kielellä luettaessa. Teemat ne on mitä tökkii. En vain pääse millään tasolla sisälle juonen "järkevyyteen". Sisällä sykkii pieni kotirouva-feministi, jonka mielestä koko kirja on kyllä yhtä sontaa.
Pistän ebayhin myyntiin.